De trainingsweek van een triatleet

We schreven deze week al een stukje over triathlon en vertelden daarin dat het een leuke sport is waar je zo aan beginnen kan. Je hoeft alleen maar te kunnen zwemmen, fietsen en lopen. En er zijn speciale wedstrijden voor beginners waar je zonder al te veel training aan mee kunt doen. Maar zodra je wat serieuzer aan de bak wilt, zal je echt wel moeten trainen.

Om te zien hoe de week van een triatleet er eigenlijk uit ziet kijken we mee met Maryvonne. Zij komt uit in de eredivisie en gaat dit jaar ook nog een Ironman doen.
“Op maandag, woensdag, zaterdag en zondag zwem ik altijd. Hiervoor gebruik ik een hoop attributen: een plankje, paddles, flippers, badmuts, zwembril, een oude fietsband en een vrolijk badpak. Die koop ik altijd bij de zwempakshop, daar hebben ze de leukste printjes die je elders niet kan kopen. De oude fietsband doe ik om mijn enkels wanneer we alleen armen mogen zwemmen. Zo wordt het extra zwaar.”

IMG_20140409_135655
Het gebeurt niet vaak, maar deze week heb ik weer eens samen met mijn vriend gefietst. En dinsdag was een prachtige avond daarvoor! Voor hem was het een rustige training en voor mij wat intensievere. Zijn wiel volg ik blind, dus prima om bochten te oefenen!
IMG_20140409_135728
Woensdag sprint ik na mijn werk als (kinder-)fysiotherapeut direct naar het zwembad. Tijdens een gaatje in mijn agenda combineer ik wat oefeningen tegen een lichte kuitblessure met het doen van administratie.
IMG_20140409_135634
Deze donderdag stap ik om 8:15 op de fiets om een training te doen voor het werk. Kan ik meteen een fietsbroek testen voor stoere vrouwen sporten.
IMG_20140409_135754
Vrijdag is meestal rustdag, maar omdat ik maandag alleen maar gezwommen heb, staat er deze week vrijdag een looptraining. Niet alles is altijd even plezierig…en met een fikse blaar kom ik thuis. Wel pak ik na de training nog even de fiets om wat foto’s te maken van prachtige lentebloesems die ik onderweg zag.
IMG_20140409_135611
Het gebied rondom de Oostvaardersplassen is weer open en ik kan op zaterdag weer mijn favoriete rondje lopen langs de plassen. Deze ronde kan ik langer en korter maken. De lange ronde is zo’n 2 uur. Omdat ik vanmorgen al een korte hardloopclinic gedaan heb kies is voor de korte ronde. Deze is anderhalf uur. 
Als ik alles bij elkaar tel, train ik ongeveer 15 uur per week. Soms minder, soms meer. Meestal heb ik 1rustdag per week. Op die dagen plof ik op de bank met de iPad,een goed boek of hou ik me met mijn hobby fotograferen bezig. Tja…en echt laat naar bed is er niet zo vaak bij voor mij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *